środa, 16 marca 2016

Dzień przemytnika litewskiej ksiażki

takie hasło padło dziś w radiu - co za zbieg okoliczności 

- właśnie odpytuje moje dziecko wiersza

"Przyjaciele" - Adama Mickiewicza :)

zaciekawiona tym hasłem, postanowiłam pogłębić swoją wiedzę na ten temat szukając informacji w "necie"

oto co wyczytałam - 

Przemytnicy książek na Litwie byli zwani również emisariuszami, kolporterami oraz nosicielami. - Początkowo to zjawisko nie miało przybrać tak wielkich rozmiarów. Kolportowano broszury polityczne, nawołujące do oporu przeciwko władzy carskiej i rusyfikacji po upadku Powstania Styczniowego - mówi dr Marcin Niemojewski z Instytutu Kultury Polskiej Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego.

więcej znajdziecie na tej stronie - klikamy :)

mam straszną ochotę wywołać tutaj do odpowiedzi Honoratę :) 
- może podzieli się z  nami informacją na ten temat taką mniej książkową czyli jak obchodzi się to na Litwie? czy  o tym się wspomina? może się odezwie :)


dwie ostatnie karteczki na zbliżające się  święta  zostały skończone, idę się uczyć teraz robić koperty ;) :)





pozdrawiam Was słonecznie :)



5 komentarzy:

  1. Wywołana do tablicy krótko odpowiadam. Tak ,u nas na Litwie, dzisiaj jest obchodzony dzień Nosiciela (dosłowne tłumaczenie) Książek. Właśnie 16 marca(1846) urodził się Jurgis Bielinis, założyciel nielegalnej sieci przemycania książek w języku litewskim, na tereny Litwy będące pod władzą cara ruskiego. Hasłem tego człowieka było: "Nie umrę, aż Moskale nie opuszczą Litwę".
    Najbardziej czczą ten dzień pracownicy bibliotek, orgnizując różne imprezy: wystawy, odczyty, spotkania z pisarzami. Przed kilku tygodniami była ogłoszona akcja:"Podaruj książkę bibliotece". Chodzi przede wszystkim o te biedniejsze biblioteki prowincjonalne. Ponieważ pracuje w szkole to też razem z uczniami zbieramy książki i oddajemy do naszej biblioteki.
    Nisiciele książek to zjawisko i polityczne i kulturowe. Pozdrawiam z czytającego Wilna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki Honorato za odpowiedź, mnie zawsze interesują takie tematy :)

      Usuń
  2. Oj ciekawy temat, pierwszy raz słyszę o Dniu Nosiciela Książek. I dziękuję Honoracie za ciekawe informacje.
    Pozdrawiam Was obie serdecznie:) Wilno wspominam z rozrzewnieniem :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Urocze karteczki. Pozdrawiam M

    OdpowiedzUsuń
  4. Ach...! Piękny ten ażur na plecach, aż mnie korci żeby coś takiego zrobić.
    O dniu przemytnika litewskiej książki czytam pierwszy raz. Cieszy mnie to, że dzielisz się taką informacją, zawsze to coś nowego, co pogłębia naszą wiedzę.
    Pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń

Tu znajdziesz kogoś kto może być dla Ciebie przyjacielem :)